Sunday, April 26, 2009

Motivasi DIRI melalui RASA PERCAYA DIRI

Aset paling berharga bagi kebanyakan orang adalah juga aset yangpaling kurang dihargai. Aset itu, bila ditangani dengan semestinya, akan mampu memberikan hasil secara dramatik. Aset yang tidak dapatdikenakan harga setinggi apapun. Itulah otak manusia, fikiran dan proses berfikir.

Otak merupakan kawasan penyimpanan yang kapasitinya luarbiasa, menjadi pentinglah untuk berhati-hati di dalam mengisinya. Sebahagian orangmempunyai otak yang penuh dengan pemikiran dan pengalaman negatif.Mereka akan secara terus-menerus "menanamkan input" € ¦à saya tidak mampu - dengan setompok alasan mengapa mereka tidak mampu. Sehinggaketika dihadapkan pada sebuah kesempatan atau cabaran baru, otakmereka, ketika ditanya, mengirimkan jawapan : Tidak, kamu tidak mampu,atau tanggapan lain seperti itu.

Lima langkah yang diperlukan untuk membangun kepercayaan diri dan yang pada gilirannya membangun rasa percaya diri bagi motivasi diri dari dalam.

1. Hindari Mencari-Cari AlasanBegitu ramai orang mengurungkan niat mereka dengan mengajukan alasan yang tidak masuk akal dan samasekali salah. Seperti :
- Saya tidak boleh
- Saya tidak mampu sebab...
- Pendidikan saya belum memadai
- Saya sudah terlalu tua
- Saya masih terlalu muda, dll

Siapapun dapat mencari alasan bagi hampir segalanya, maka dalam membangun kepercayaan diri, jangan sekali-kali membuat alasan. Perkaraini mungkin sangat menyenangkan dan mententeramkan hati, tetapialasan-alasan hanya akan menghambat seseoarang dari pencapaiansasaran. Ingatlah bahawa otak anda adalah kawasan penyimpanan -- apa yang anda masukkan pada gilirannya akan keluar lagi, jadi gantilahpenyisipan hal-hal negatif dengan hal-hal positif.

2. Gunakan Daya Imajinasi
Otak dengan kapasitinya yang tidak terbatas dapat membantu anda dengan tanpa batasan mencapai cita-cita hidup jika anda memberinya kesempatan. Biarkan dia menggambarkan diri anda sebagai peribadi yang anda inginkan. Dengan jelas menggambarkan apapun wujud yang anda inginkan. Semakin anda memikirkan itu semua semakin besar kepastian akan suatu hasil yang positif. Jika anda terus menerus membiarkan fikiran anda dipenuhi dengan bermacam-macam pemikiran mengenai penyakit dan kesihatan yang buruk, anda hampir pasti akan mengalami penyakit yang anda pikirkan. JIka anda terus menerus memikirkan hasil negatif tentang pergaulan atau karier bisnis, pemikiran itu pada gilirannya akan mengakar dalam diri anda.

Maka dalam proses membangun kepercayaan diri dengan menggunakan proseskesan daya imajinasi otak, pentinglah untuk menjadi yakin bahawa apa yang sedang anda fikirkan dan lihat dengan jelas adalah perkara yang positif. Perkara yang positif itu harus memungkinkan kesan positif pada diri anda dan peningkatannya, serta pemikiran positif itu harus mengarah ke sasaran anda, cita-cita dan kebahagiaan dalam hidup.

3. Jangan Takut Gagal
Kegagalan telah mengahalangi begitu ramai orang sehingga mereka mundursebelum mencuba, berbuat atau meraih keberhasilan sebab mereka tidakmampu menerima terminologi dimana ada kemungkinan untuk gagal. Sebahagian orang benar-benar tidak pernah mencuba sesuatupun sebabrasa takut gagal ini telah menguasai otak mereka selamabertahun-tahun. Setiap hari mereka memikirkan kegagalan ini sehinggamereka tidak pernah sungguh-sungguh melakukan sesuatu dan pada akhirnya mereka tidak percaya diri dan penuh keraguan.

4. Penampilan Membentuk Kepercayaan Diri
Penampilan luar memang bukan segalanya. Kadang-kadang perlu untukmembelanjakan wang demi penampilan luar yang menarik, kerana dengan penampilan luar yang menarik memberi kesempatan yang ada dalam dirianda untuk merasa baik. Tetapi haruslah tetap bersikap realistik.Sebahagian orang bersikap berlebihan dalam penampilan mereka dan padaakhirnya semua itu hanya demi kepuasan ego mereka.

5. Susunlah Catitan Mengenai Sukses Yang Diperoleh
Setiap orang pernah mencapai kejayaan dalam hidupnya. Cara mengumpulkan catitan kejayaan masa lalu sangat sederhana. Fikirkan balik kejayaan anda yang paling awal yang mungkin terjadi pada masa sekolah ketika memenangi lumba lari sambil meletakkan "Bean Bag" atas kepala atau berlari dengan memakai guni "Sack Race". Mungkin jugaberawal dari ucapan tahniah ketika memenangi pertandingan lukisan. Ini dapat dilakukan secara lisan pada suatu audio kaset atau buku catitan.Anda boleh melihat kembali catitan dan memperbaharui aset paling berharga anda dengan kenangan akan kejayaan tersebut.

Motivasi hanya dapat mengabadikan diri berdasarkan harapan. Untuk memotivasi diri, seseorang harus memiliki harapan tentang sebuah masadepan. Oleh kerana itu dalam memotivasi diri seseorangbertanggungjawab untuk menciptakan sendiri harapannya.

Hidup yang tidak memiliki tujuan
jauh lebih menakutkan daripada
hidup yang tidak mencapai tujuan.

Penggerak Bera..

Wednesday, April 22, 2009

Jemputan Perkahwinan-Penggerak


Motivasi Cinta




Cinta luar biasa..
Cinta seorang Kekasih kepada umatnya..
Hingga pada hembusan nafasnya yang terakhir..
Lidah Rasulullah menuturkan tanpa henti..
Ummati.. ummati.. ummati..

Cinta luar biasa..
Kisah cinta Handzalah..
Meninggalkan isteri di malam pernikahan..
Lantaran menyahut seruan jihad..
Akhirnya syahid di medan perjuangan..

Cinta luar biasa..
Seteguh kasih Khadijah..
Tak pernah jemu memberikan sokongan..
Rela mengorbankan segala kemewahan..
Di saat Rasulullah dan Islam dipinggirkan. .
Cinta luar biasa..
Kisah kesetiaan Abu Bakar..
Kasih seorang sahabat yg tiada tandingan..
Insan yang sentiasa membenarkan. .
Sewaktu kata-kata Rasulullah dipersendakan. .

Cinta luar biasa..
Kisah ketabahan Hajar..
Ditinggalkan di tanah yang gersang bersama Ismail..
Bukti kasih seorang ibu yg berlarian mencari air..
Tatkala mendengar tangisan si anak kecil..

Cinta luar biasa..
Umpama keberanian Ali..
Di malam penghijrahan Nabi..
Menggantikan Rasulullah di tempat tidurnya..
Walaupun jiwa menjadi taruhan..

Cinta luar biasa..
Cinta Asiah, Masyitah dan Sumaiyyah..
Menggadaikan nyawa demi mempertahankan aqidah..
Iman di dada tak sedikit pun goyah..
Kerana keyakinan yang teguh atas segala janjiNya..

Kisah cinta luar biasa..
Insan pilihan yg berada di atas jalanNya..
Betapa tulusnya kasih, teguhnya jiwa..
Redha dan sabar menempuh segala ujian..
Merekalah insan yg memahami erti kemanisan iman..

Mampukah diri ini meraih cinta luar biasa..??

Tuesday, April 21, 2009

KERATAN AKHBAR


Keratan Akhbar "Y2Y"


Keratan Akhbar Pelancaran Rakan Muda Masyarakat Orang Asli Peringkat Kebangsaan-Pos Iskandar


Keratan Akhbar Rakan Muda Wawasan Desa Parlimen Bera-Pos Iskandar


Keratan Akhbar Kursus Belia Belum Berpesatuan Berpesatuan-KRM Bera



keratan Akhbar Pendaftaran Ahli Kad Kelab Rakan Muda-Triang 3




Keratan Akhbar Rakan Muda Seni Budaya-Kursus Tarian-KRM Bera




Monday, April 20, 2009

KURSUS TARIAN -RAKAN MUDA SENI BUDAYA PARLIMEN BERA 2009


Joe...Jurulatih tarian....jaga2 ar... die gigit org arrr....


Mendengar teori2 latihan dengan muke yang .... entah lah huhuhuhuu


"Ape la abg ni ckp aku datang nak menari bukan dgr ceramah.!!"


Yang belakang tu jurumakeup yang serba boleh tu...



semua kejayaan bermula dgn langkah pertama:-)...



jaga2 nak masuk langkah kedua dah ni....


pengerusi kelab pun nak gak join.... blasah beb blasah!!!


dengar yer ana2 ku sayang... jgn menari sambil pakai baju hijau... bahaya...kuang3x


ini lah dia peserta dan jurulatihnye.... datang lg tau ke bera...



nak ambil gambar lg yer...


yang ni jurulatihnyer.....mcm2 ada....huhuhu

video

sebelum ape2 aktiviti pun senaman perlu diutamakan.. MAlAYSIA CERGAS!!!

KURSUS PENINGKATAN PROFESIONALISME PERSATUAN BELIA DAERAH BERA 2009


Ucapan dari wakil peserta........


Pembentangan kertas Kerja



Mendengar ceramah dengan tekun amalan mulia...hehehehe


Bersatu bersemangat untuk memantapkan Organisasi belia



termenung ke dgr ceramah ni???


majlis Perasmian penutup Oleh En. Jidi ...



wow... semangat dan ceria dgn oren jd kebanggaan...



Sampai disini saja kursusnya..... balik dengan semangat yang membara... chaiyoookkkk!!!

BELIA BELUM BERPESATUAN 2009-KOMPLKS RAKAN MUDA DAERAH BERA


Terima kasih Daun Keladi.... Datang la lagi... "pandainyer aku pantun" hehehehe


Sedang berbincang sesuatu yang jarang dibincangkan....jd semua temenung banyak...



Tekun mendengar ceramah....


Best nyer kursus...lepas ni kene masuk persatuan Belia beb!!



Loga...sedang mengangkat tangan tanda menyerah diri takmau bincang dalam kumpulan.. yang ni nak kene guling ni


kehabisan Idea.. sampai tersandar dah..


Tuan Hj. Sham sedang melihat anak buahnye membuat kerja kumpulan

perdebatan ......

Mengisi pengatahuan ttg ilmu2 belia...



Ni malam Pertama ni... ni malam pertama...

Sunday, April 12, 2009

Hidup Ini Mencabar Tapi Pasti Ada Cara Memenanginya-Penggerak

Hidup ini sememangnya mencabar. Tapi, bagi setiap cabaran, mesti ada cara nak memenanginya.

Andai kita menganggap life is hard maka itulah yang menjadi mindset yang diserap oleh minda separa sedar kita.

Bila dalam fikiran suda terserap life is hard (hidup ini sukar) maka semua yang lakukan akan jadi sukar. Kesannya, Anda jadi tertekan, kurang bermotivasi serta lebih cenderung menyalahkan takdir.

Semua yang keras, pasti ada cara melembutkannya.

Anda ada yang susah, mesti ada cara menukarkannya menjadi senang. Semua yang senang, pasti ada cara menjadikannya lebih senang dari senang yang biasa.

Untuk menjadikan Anda seorang pemenang berdepan dengan cabaran hidup, perlu ada ‘power’.
Power ni datang dari beberapa sumber, antaranya ilmu pengetahuan, semangat yang tinggi dan inspirasi yang tak pernah putus. Lebih banyak sumber ni dikumpul, maka semakin power, semakin energetik Anda jadinya.

Ramai orang berkata, knowledge is power. Itu betul, bahkan telah dibuktikan oleh orang-orang berjaya sebelum ni.

Mereka berjaya kerana mengaplikasikan apa yang mereka tahu. Seperti mereka, Anda juga menjadi lebih power bila mengaplikasikan apa yang Anda tahu.

Selain mengaplikasikan ilmu, Anda boleh berubah menjadi semakin power bila bersemangat tinggi, disamping membara dengan inspirasi setiap masa, setiap kali Anda bernafas bukan setakat sehari dua. Ini cara untuk memenangi cabaran hidup.

Masalah, emosi down, perbalahan, pertengkaran, kesilapan dan kegagalan tetap akan muncul dalam proses kita menempuh cabaran. Tetapi, itu semua sementara.

Lama-kelamaan, semua yang sementara akan menghilang dan sesuatu yang lain akan menggantikan tempatnya, dengan syarat Anda mesti sanggup berubah terlebih dahulu.
Bukan mahu, tapi mesti berubah!

Pandang hidup ini dari sudut yang positif. Cabaran membentuk Anda menjadi seorang yang kuat. Kuat di minda, emosi dan rohani.

Serap masalah menjadi cabaran lalu tukarkan ia menjadi sesuatu yang positif. Berfikiran positif membolehkan diri Anda memenangi cabaran tu lalu menggenggam kejayaan di akhir garisan.

Dalam sejarah tak pernah ada orang berfikiran negatif menang setelah berdepan cabaran, semuanya kecundang.

Jadi, sematkan dalam hati, Anda tekad, BERANI berubah untuk kecemerlangan hidup!

PROGRAM RAKAN MUDA WAWASAN DESA PARLIMEN BERA 2009


RAKAN MUDA WAWASAN DESA PARLIMEN BERA-RPS POS ISKANDAR-
10-12HB APRIL 2009











Dapat bantuan Pentadbiran Kelab ..:-)




Menyambut Ketibaan Yb. Dato' Sri Ismail Sabri Bin Yaakob




Senyum!!!.......



Senam Robik... Ya Goyang2...




Pengerusi Kelab Rakan Muda Rps Pos Iskandar Bersama Main Power..




Tukar posisi la Pulak..keh keh keh





Majlis Perasmian Penutup



Khidmnat masyarakat...Mengecat dinding jer tau



Eh3... Sempat Lg tu bergaya hehehehe....




Cara2 Tunag cat dari tukang cat hehehehehe



Bersama lah kita mengecat.... cantik kan dewan bersama sama...huhuhu




Gaul dik gaul bg sebati..




poco-poco.... best nyer!!!!




Cuba tekami kami sedang buat ape... menari ke... inang ker... hehehehe



Ape lah Yang dafi mengarut tu ek...hehehe




Baca yer saya rotan kalau tak baca..hehehehe



Org lain serius dia gelak sorang2 masalah ni..huhuhuhu takut...



Ketiduran sudah.........




Penerangan Dari IKBN Kepada Belia Orang Asli



Boling Buah Kelapa tua.. tidak sama dgn boling buah kelapa sawit..hehehehe



Semakin Jauh Semakin sayang.... jd Baling la belon tu...



Tempat yang jd pot datang nye semua idea merbahaya... jeng jeng jeng..



Eiii...Menyampah Mak Tau...

Cuba teka ape yang berlaku disana...



Tengah makan tu boleh melompat untuk bergaya.. wa caya lu beb!!!..hehehehe



Dgr tu ape yang diampaikan dgn baik....huhuhu



Tersengeh dah semua huhuhu



Nak cakap ke nak bergambar ni???....



Ambil barang Untuk Maklumat...


Peserta2 yang jitu....



Relax jgn tertekan...



Penerangan dari pendaftar pertubuhan-ROY...



Bagus2 dgr dgn tekun yer..



Dgr baik2 .....