Monday, June 29, 2009

Jauhi Diri Dari Berita Selama 7 - Motivasi Penggerak



Bila kita sudah terbiasa pada sesutu, akan jadi agak susah untuk mengubahnya. Bila ia sudah sebati dengan diri kita, memerlukan semangat yang kuat untuk kita mengubahnya.

Dalam diri Anda, saya dan rakan-rakan kita, pemikiran negatif sudah jadi satu kebiasaan. Kita jadi terbiasa sebab kebanyakan orang di sekeliling turut biasa berfikiran negatif, iaitu cepat melihat sesuatu yang buruk dalam setiap perkara, benda, peristiwa dan orang-orang perseorangan.

Sedar tak sedar, media di sekeliling kita adalah sumber benih pemikiran negatif, di mana setiap masa kita mendengar, melihat dan menonton situasi-situasi negatif yang dalam diam-diam melatih fikiran kita menjadi negatif. Dalam setiap berita, ada ulasan, komentar dan pendapat negatif, lalu bila kita mendengarnya, membuat kita turut sama menjadi negatif, walaupun ia nampak satu kebiasaan pada kita dan kebanyakan orang.

Andaikata Anda melihat, mendengar dan mengikuti berita tetapi yakin Anda dapat mempertahankan pemikiran positif Anda, maka Anda adalah satu dalam seribu. Sukar untuk kita melihat aspek-aspek positf dalam sestu peristiwa buruk yang muncul dalam berita, melainkan dengan berkata “ada hikmah di sebaliknya”.

Untuk menjaga tahap motivasi dan menjaga semangat berusaha agar sentiasa berada pada tahap tinggi, kurangkan menonton berita. Latih diri, dalam 7 hari, jauhkan diri dari apa jua berita, sama ada berita di internet, di TV, radio mahupun perbincangan isu hangat dengan rakan-rakan.

Bukan kita nak jadi katak di bawah tempurung, tapi nak melatih fikiran kita supaya memfokus pada aspek-aspek positif sepenuhnya, Dalam seminggu itu pula, banyakkan membaca bahan-bahan motivasi, mendengar ceramah-ceramah motivasi dan mengikuti segmen-segmen motivasi.

Biar Anda tenggelam dalam dunia sendiri selama 7 hari tu. Pada hari kelapan, tanya diri Anda sendiri bagaimana perubahan yang Anda rasakan.

Thursday, June 25, 2009

SESAL, MENYESAL, PENYESALAN - MOTIVASI PENGGERAK


(Gambar Hiasan)

Saya faham Anda pernah menyesal. Apa yang kita sesalkan, tak akan berubah. sesalan kita tak akan merubah apa-apa. Tapi, usaha kita boleh merubahnya.

Apa yang dah berlaku, biarkanlah berlaku. Apa yang dah berlalu, biarkan berlalu. Fahami ia, fikirkan cara bagaimana Anda boleh buat yang terbaik darinya.

Kita tak boleh melawan arus hidup. Kita kena memahami arus hidup kita, kemudian jadikannya sebagai asas pemula untuk kita buat sesuatu dengan cukup baik. Biar kita berjalan seiring arus, mengintai peluang untuk kita muncul berjaya.

Arus hidup saya membuat saya berakhir menjadi seorang anak muda tanpa kerja bergaji, hanya ada sebuah laptop, sambungan internet, basikal lumba dan sukan renang.

Tapi, setiap hari saya tekad untuk melakukan semua yang saya buat dengan cukup bagus, hebat sekali. Saya tekad untuk belajar sepanjang masa, belajar memperbaiki kemahiran, belajar mengasah lagi apa yang saya dah tahu.

Belajar dan terus belajar. Berlatih dan terus berlatih. Saya tak pernah bersaing dengan sesiapa, saya set target dan berusaha keras mencapai target saya, itu saja.

Kita ada lebih banyak masa untuk membentuk masa depan bahagia dan gembira.

Masa lalu sudah tak boleh diubah. Tapi apa yang akan berlaku nanti, boleh diubah sedikit mulai saat ini.

Anda, saya bukan nak tunjuk pandai. Saya bukan pakar motivasi. Saya cuma anak muda yang tekad memperbaiki diri. Sebab? Saya nak maju dalam kerjaya, keluarga, kesihatan dan kewangan saya.

Saya percaya Anda mahukan sebab yang sama. Anda dan saya adalah sama, walaupun kita amat berlainan.

Menyesal satu perbuatan yang merugikan. Menyesal membuat kita mengingat semua kesilapan-kesilapan kita lalu menahan kita dari terus berusaha.

Tinggalkan sikap menyesal, tapi jadikan apa yang berlaku sebagai sejarah untuk Anda pelajari sesuatu daripadanya.

Hidup kita umpama sebuah kereta, berjalan di jalan raya. Kereta akan tetap bergerak meninggalkan destinasi lepas untuk menuju ke destinasi akan datang, dari destinasi A ke destinasi B.

Tangan Anda memusing stereng mengendalikan perjalanan kereta, seperti mana Anda mengendalikan perjalanan hidup Anda.

Menyesal umpama Anda berpatah balik menuju ke destinasi lepas yang sudah Anda tinggalkan.

Sudah tentu Anda tak suka, sesiapapun tak suka sebab membuang masa, membuang tenaga, membuang minyak kereta. Lebih baik jalan terus ke depan. Yang dah tertinggal, biarkan tertinggal dan usah diungkit lagi kerana sudah tertinggal, terlupa, tak terbawa.

Terimalah itu sebagai kesilapan Anda. Lebih baik lupakan.

Meneruskan perjalanan adalah perkara yang lebih penting.

Untuk apa menyesal dan apa perlunya menyesal?.

Pendaftaran Kad Rakan Muda


Daftar...


Tukang jaga Daftar


menuang ke ????


Aku Bukan Super....Aku bukan Starrr...Aku Bukan Superstar


Jangan Ramai Yang jaga Dari yang Daftar Ye

RAKAN MUDA KECERGASAN -FUTSAL CHALLANGE


Antara yang Budget Star hehehe


Permainan Sedang berlangsung


Sepak mula yang belum mula????

FUTSAL CHALLANGE - RAKAN MUDA KECERGASAN

Aktiviti Grafiti -Rakan Muda Inovasi 20-21 Jun 2009


Abg Ngah (Cikgu Azhar) dengan hasil kerjanya


peserta ARP dengan kretiviti masing2


Ni hasil kerja dari pihak bomba


Gaya mcm manang dah... tapi hancus..



wah gaya mengecat tu penting... hasil takpe hahahaha


wah grafiti ape ni ek katogori conteng dinding umah ek???hehe


ketika lakaran


Ketika awal waktu pertandingan ...sedang mencari ilham

Sunday, June 21, 2009

Aktiviti Repelling dan Abseiling-Kompleks Rakan Muda


Antara Pesertanya...


Ala2...tomeynyer....


terketar2 jari ambil gambar..tkut... hehehehe


dah nak sampai bawah br leh senyum hehehehe


Wow!!! GAYA BERANI


Sebelum Naik...Ceria lah hehehe


Ada yang serik tak mau buat lg..huhuhu


haiyak!!!


sudah mau sampai... yes2!!


ku ingin terbang... biarku melayang... bertukar!!!!

Minda Kita Adalah Kompas Biologi - Motivasi Penggerak

Bila Anda bekerja atau berniaga kerana minat, anda tak akan terdorong berkata “bekerja untuk mencari rezeki” kerana fikiran Anda terfokus sepenuhnya pada apa yang menjadi keminatan Anda. Jika Anda minat kereta, kemudian Anda jadi mekanik kereta, Anda tak akan kata “bekerja jadi mekanik utuk mencari rezeki”. Anda tak akan suka cakap sebab bunyinya macam terpaksa.

Bila Anda cakap, “saya bekerja untuk nak menimba pengalaman” bunyinya lagilah macam terpaksa, bahkan semacam dipaksa-paksa! Mulai hari ni, walaupun Anda tak minat kerja Anda, Anda minat perniagaan Anda, cuba selidiki, gali, kaji, cari cara cemana Anda leh minat dengan kerja tu, ngan bisnes tu supaya Anda ada cetusan motivasi untuk melakukannya dengan cukup hebat, bagus sekali.

Time sekolah dulu, ada pelajaran yang kita minat, ada yang kita tak minat. Tapi, bagi seorang pelajar yang tekadnya nak cemerlang di sekolah mahupun di universiti, nak cemerlang, nak sukses punya pasal, dia akan cari cara cemana dia leh minat dengan subjek yang dia langsung tak minat supaya dia cemerlang dalam semua subjek. Apa yang Anda cari, Anda tentu akan jumpa.

Minda kita adalah kompas biologi. Apa yang Anda persoalkan, dia akan cari jawapannya. Saya tak tahu cemana minda kita cari.

Yang saya tahu, saya kerap tanya diri sendiri, kerana bila tanya diri sendiri, apa yang kita tanya tu akan ditangkap sepenuhnya oleh minda tanpa tertinggal sedikitpun. Bila ditanya banyak kali, diulang-ulang berkali-kali, dipersoalkan berkali-kali, minda akan memberikan jawapannya dalam bentuk idea. Idea tu pula akan timbul dalam situasi yang tak disangka-sangka.

Persoalannya sekarang, untuk Anda cari minat, tanya diri sendiri apa yang Anda boleh membuat Anda minat dengan sesuatu yang tak Anda minati. Untuk kita sentiasa seronok bekerja, kita perlu kenal pasti apa yang membuat kita seronok. Tanya diri sendiri apa yang membuat kitak seronok, supaya kita tahu apa yang membuat kita benar-benar seronok!

Minda kita senang mengenal pasti apa yang kita tak suka. Bila kita tanya diri sendiri apa yang kita suka, minda akan cepat memberitahu. Misalnya, dalam sebuah kereta, tiba-tiba kawan disebelah Anda pasang lagu My Chemical Romance dengan kuat sekali di cd player kereta Anda. Anda jadi kurang selesa, lantas menukar lagu tu kepada lagu lain. Tetiba pula keluar lagu nyanyian Anuar Zain, tajuknya Lelaki Ini.

Mendengar lagu itu seketika mendatangkan ketenangan buat Anda, lantas membuat Anda seronok mendengarnya. Pengajaran, Anda tak suka My Chemical Romannce, tapi Anda suka Anuar Zain. Maka, lagu Anuar Zain itulah yang mendatangkan keseronokan buat Anda.

Sama juga ketika kita bekerja atau berniaga. Untuk benar-benar tahu apa yang membuat kita seronok, kita kenal pasti dulu apa yang membuat kita tak seronok. Disebalik kerumitan pasti ada kesenangan. Fokus pada penyelesaian masalah, bukan pada masalah.

Thursday, June 18, 2009

Perhatian

SAMBUTAN HARI BELIA NEGARA- KOMPLEKS RAKAN MUDA BERA - 20HB- PAMERAN, REPELLING, UBSEILING, DAN MCM2 LG

Monday, June 15, 2009

Video Iklan Rakan Muda Parlimen Bera

video

Video Rakan Muda Perlimen Bera

Sambutan Hari Dan Minggu Belia 2009 Peringkat Daerah Bera


SEMUA DIJEMPUT HADIR... 1 BELIA 1 MALAYSIA

Perkhemahan Dan Pengembaraan ARP 9-11 Jun 2009 - Bukit Bertangga


jejaka Peserta ARP


Tibe2 penjual kasut masuk kem untuk berniaga


ARP.....Sedia!!!!


Gambar Kenang-kenangan



Ni hari nak balik

Dalam masa Sendiri....


Penjelajahan ke air terjun


Keletihan... kepenatan...


Tu dia air terjunnye


masih dalam Perjalanan


Senaman baik Untuk kesihatan


Malaysia..Cergas!!

Ni masa nak pasang kemah


berusaha gigih khemah berdiri hehehe


Khemah bentuk baru melengkung di tengah... keh keh keh



Pasang.... kalau tak tido atas pokok!!!


Berbincang untuk mendirikan sebuah banglo...:-)



pasang2.... Nanti nyamuk gigit..



"Muat ke khemah ni 4 orang????"


"Meh sini tengoh bawah ni ada Obor-obor"





Rakan Muda Masyarakat - Felda Purun


Peserta ARP


Bersama Jurulatihnyer...


malam seribu kenangan


jaga-jaga bola itu beracun



Gagah... berani....Bergaya...;-)




Wah mai-mai tolong


Bob dan mesin rumputnye..


rajinnyer anok sape la tu